Riepu julkaisee Kai Sadinmaan luvalla tämän sosiaalisen median päivityksiä huhtikuussa 2024 Keski-Eurooppaan suuntautuneelta pyhiinvaellukseltaan. Toinen päivä pyhiinvaellusta. (Tästä linkistä voit katsoa, kun Kemijoen piispa Kai
Kategoria: Esseet
Kapinapapin matkassa, osa 3: ”Mistä tiet lähtevät, jos kaikki ovat yhteydessä keskenään?”
Riepu julkaisee Kai Sadinmaan luvalla tämän sosiaalisen median päivityksiä huhtikuussa 2024 Keski-Eurooppaan suuntautuneelta pyhiinvaellukseltaan. Kaksi pyhiinvaelluspassia, kaksi reittiä, mutta samaa Jaakobin tien pyhiinvaellusta: Saksan ekumeeninen
Kapinapapin matkassa, osa 2: ”Piispa siunasi pyhiinvaellukselle keskellä ostaria!”
Riepu julkaisee Kai Sadinmaan luvalla tämän sosiaalisen median päivityksiä huhtikuussa 2024 Keski-Eurooppaan suuntautuneelta pyhiinvaellukseltaan. Onhan tää ihmeellistä. Kun lähdet pyhiinvaellukselle, mitä ihmeellisimpiä ”sattumuksia” alkaa tapahtua.
Kapinapapin matkassa, osa 1: ”Keskiajan luokka- ja sortoyhteiskuntaa ollaan palauttamassa”
Riepu julkaisee Kai Sadinmaan luvalla tämän sosiaalisen median päivityksiä Keski-Eurooppaan huhtikuussa 2024 suuntautuneelta pyhiinvaellukseltaan. Herranen aika, maanantaina 8. huhtikuuta 2024 starttaan viiden viikon pyhiinvaellukselle (ja
Negatiivisuus riippuvuutena – miksi musaa kuuluu digata tai vihata?
Rievun kulttuurininja Iuca Drap pohdiskelee mietintämyssystään käsin, miksi etenkin nuoruudessa yhdet artistit ihastuttavat ja toiset vihastuttavat. Sosiaalinen media Facebook tunki kasvoilleni Samu Haberin keikkailmon. Itseeni
”Onko teillä vielä niitä omatekoisia tekopilluja myynnissä” – Riepu Puolassa
Puoli-ilmaiset matkat, halpa viina, paskat läpät ja puolalaiset huorat saivat Rievun vastaavan toimittajan suuntaamaan jälleen entisen rautaesiripun taa. Tällä kertaa Rievun Nalle Österman luulee saavansa
Apua, Stadin mystisimpien rockpersoonien veljeskunta kokoontui rajulla tavalla!
Outo ja mystinen lista on herättänyt pelkoa, inhoa, kauhua ja keskustelua ympäri maan sen pienimpiä pitäjiä ja kyliä myöten. Kun Rievun Nalle Österman kävi taannoin
Rumba-lehden nousu, uho ja tuho 1983–2019
Kuvan makkaraperunat eivät liity tapaukseen. (Kuva: Wikimedia Commons) Seuraavaksi luovutan Rievussa puheenvuoron vierailevalle tähdelle, Rumban toimituspäällikkönäkin ansioituneelle Janne Flinkkilälle, joka ystävällisesti tarjosi ”Rocktoimittajan päiväkirja” -blogiini ajatuksiaan
Oliko Ilja Janitskinin MV-lehti vain suomalaisen nykymedian ja yhteiskunnan peilikuva?
Perinteisessä uutismediassa ajankohtaisuudella on luonnollisesti erittäin tärkeä merkitys. Parhaimman taloudellisen tuloksen tekee yleensä se, joka on useimmiten siellä missä tapahtuu ensimmäisenä. Ainakin, mikäli taistellaan uutisvoitoista
Pystyvätkö kotimaiset viihdemediat enää muuhun kuin ulkomailta kopioituihin käännöskikkareisiin?
Perinteisissä uutis- ja viihdemedioissa arvostetaan usein aiheen tuoreutta. Eihän siinä mitään, näinhän sen kuuluu ollakin, mikäli halutaan pitää yllä vaikutelmaa ajan hermolla ja pulssilla elävästä
Oletko sinäkin jo kyllästynyt sensaatiohakuisiin kohuotsikoihin vailla katetta?
Kun työskentelin Hymy-lehden avustajana vuosina 2010–2014, oli ensimmäinen Hymylle kirjoittamani artikkeli maineikkaan ja myyttisen suomalaisen Dallapé-yhtyeen haastattelu. Kun olin saanut artikkelini valmiiksi ja toimittanut sen
Onko näkökulma vain kaunis kiertoilmaus vastakkainasettelulle?
”Joo, ihan hyvä idis, mutta onks sulla jo joku näkökulma kelattuna tohon juttuun?” Oletteko huomanneet, miten useilla valtamedioilla on tapana käydä sisäistä vuoropuhelua itsensä ja
Onko vaihtoehtomedia automaattisesti synonyymi hörhömedialle?
Koti. Uskonto. Isänmaa. Siinä kolme ylevää ja kaunista termiä, jotka kalskahtavat ylväänä taivaisiin kuin ilmassa viuhuvat ja liitävät luodit ja pommit taivaalla talvisodan aikaan joskus
Onko Riepu vanhanaikainen vai urbaani media?
Plus ça change, plus c’est la même chose. The more things change the more they stay the same. Mitä enemmän asiat muuttuvat, sitä enemmän ne
Johtaako polarisoiva keskusteluilmapiiri median välttelyyn?
Viime vuosina alati kasvava mediatendenssi on ollut pyrkimys tuottaa lukijoille mahdollisimman demonisoivaa sisältöä erilaisista ihmistyypeistä humaanin ymmärryksen sijaan. Kenties tätä kehitystä on ollut luomassa ja
Tuottaako median loputon informaatiovyöry vain lisää ahdistusta?
Pelko vai luottamus, kas siinäpä kysymys. Kun tavallisena tallaajana haistelee ja makustelee suomalaista – ja miksei myös kansainvälistäkin – mediailmastoa käy nopeasti ilmi, miten paljon
Jännittäviä ja kiinnostavia kohtaamisia
Ympäröivä mediailmasto on tällä vuosituhannella muuttunut valtaisasti sosiaalisen median esiinmarssin myötä. Kun tekoälyn algoritmit ovat päässeet määrittelemään, mikä ihmisiä kiinnostaa ja mikä ei, niin olemme
”Eikö kannattaisi välillä ajatella mitä sanoo?”
Natsi-Saksan valtakunnanjohtaja Adolf Hitler maalasi kuvan Neitsyt Mariasta ja Jeesuslapsesta vuonna 1913. (Alkuperäinen teksti julkaistu alun perin Nalle Östermanin sittemmin lakkautetussa ”Rocktoimittajan päiväkirja” -blogissa 6.11.2014.)
Lapsiheviyhtye Sturm Und Drangin tarina on varoittava esimerkki vauhtisokeuden vaaroista
Tältä näytti Sturm Und Drang ensimmäisissä promo- kuvissaan 2007, kun tähteys oli vasta edessä. Eilen, perjantaina 21. marraskuuta 2014 vaasalainen tapahtumatuottaja Simon Ventus (joka nimestään huolimatta
Suomi on takapajula – ja nykymenolla takapajulaksi jää
”Turismista voi tulla uusi kultakaivos Suomelle”, otsikoi Hufvudstadsbladet etusivullaan tiistaina 8 heinäkuuta 2014. Alkuperäinen teksti julkaistu alun perin Nalle Östermanin sittemmin lakkautetussa ”Rocktoimittajan päiväkirja” -blogissa
Kannattaako musiikista enää kirjoittaa?
Tappavatko musiikkiteollisuuden monopolit marginaalimusiikin kokonaan? (Alkuperäinen teksti julkaistu alun perin Nalle Östermanin sittemmin lakkautetussa ”Rocktoimittajan päiväkirja” -blogissa 6.8.2014. otsikolla ”Kannattaako musiikista kirjoittaminen enää?”) Suomen parhaimpiin